Winuser's Blog

6 stycznia 2010

Filed under: Programowanie,Uncategorized — winuser @ 3:31

Dzisiaj postanowiłem napisać o trochę odnośnie „umiejętności programistycznych”,temat w sumie wywołuje trochę kontrowersji. Dlaczego powstał ten news ? Sądzę, że napewno dlatego iż w pewien sposób dotyczy również mnie.

Często różne osoby pisząc jakiś projekt źle do niego podchodzą, zbyt entuzjastycznie na początku, ze złym przygotowaniem co może się w przyszłości skończyć upadkiem projektu. W trakcie pisania takiej aplikacji często oprócz znajomości samego języka, czy to bibliotek standardowych (jeśli mówimy o C++), lub przykładowo Windows API, potrzebne jest coś więcej. Dajmy na to ogólna orientacja w protokole HTTP. Jeśli projekt tego wymaga a programista się w tym temacie nie orientuje, robi dużo rzeczy na oślep „strzelając” (a może zadziała) no cóż.. takie sytuacje wywołują często dużo emocji (tych negatywnych) i jedni piszą na forum za pomocą, jedni próbują coś tam sami napisać a jeszcze inni po prostu porzucają projekt. Wiem to niestety po sobie (nie, nie tyczy się to wyłącznie ostatniego projektu), że często właśnie w ten nie profesjonalny sposób podchodzę do tematu. Troszkę głupio to wychodzi, jeśli te osoby biorą za takie projekty pieniądze a nie są w stanie ich albo ukończyć w ogóle, lub poprostu wykonanie trwa długi czas. Wiem o tym, ponieważ często kiedy brałem jakieś mniejsze zleconka osoba zlecająca opowiadała mi swoją historię 😉 W przypadku dużych projektów rozciągnięcie w czasie takiego pisania aplikacji może sięgać parenastu miesięcy (z takim przypadkiem własnie mam do czynienie przy ostatnim projekcie, kiedy to dwóch śmiałków poległo przedemną). Sam się nieraz już przyłapałem na takim „strzelaniu na oślep” i wiem że prowadzi to tylko do jednego, jeśli oczywiście problem do rozwiązania jest poważny : frustracji, wykończenia psychicznego, ogólnego zniechęcenia projektem i inne. Co mogę poradzić osobom które właśnie w ten ekstremalny sposób podchodzą do programowania ? Przedewszystkim podejście z dystansem, nie zawsze musi się udać zrobić coś za pierwszym podejściem (tymbardziej jeśli masz słabe przygotowanie w danym temacie), zawsze jeśli podejdziesz do danego zagadnienia z precyzyjną dokładnością to skutek będzie tylko pozytywny i nie mam na mysli tylko programowania ale na przykład elektronikę.

Te rady są niestety trochę na wyrost jak dla mnie, po prostu ze względu na mój charakter, mimo którego jak najczęściej staram się robić dokładnie. Oprócz tego co tutaj wymieniłem, zawsze przyda ci się przeczytanie dokumentacji, przeszukanie internetu ogólnie rzecz biorąc zagłębienie sie w temat aby nie robić nic na „świeżaka”, ponieważ również może prowadzić to do tego co napisałem parę linijek wyżej.

Dodaj komentarz »

Brak komentarzy.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Skomentuj

