Winuser's Blog

30 lipca 2010

Moje przemyślenia na temat *IDE* eclipse

Filed under: C++,Programowanie — winuser @ 10:58
Tags: , , ,

Ten wpis nie powstałby gdyby nie to, że ostatnio zostałem w pewnym sensie zmuszony do pracy na tym pseudo środowisku programistycznym. Dawno temu też miałem okazję przyjrzeć się tej aplikacji (i to kilka razy, zawsze go porzucałem). Kiedy byłem jeszcze na etapie badania różnych środowisk. No i tak wpadło mi w rękę Eclipse. Ten wpis nie jest jakąś formą rzetelnego testu porównawczego, odrazu zaznaczam dla wielbicieli i javowców tego *ide* (bo mnie tu zaraz zlinczują).

W dzisiejszych czasach dąży się do tego aby wszystko uprościć, aby zbędne opcje wyeliminować a całość była przejrzysta. Tymczasem twórcy owego środowiska obrali całkiem inną ścieżkę. Wystarczy zajrzeć w okno ustawień, aby się przerazić :

I teraz weź się człowieku tutaj odnajdź. Spędź pół dnia na rozgryzienie tego wszystkiego. Kolejną pomyłką jest jak dla mnie wzięte z kosmosu kolorwanie kodu :

W żadnym z IDE których używałem nie miałem nieprzyjemności oglądania czegoś takiego. No ale cóż, kolorwanie można jeszcze zmienić, w końcu od czegoś te 2,5 miliona opcji w ustawieniach siedzi. Kolejna sprawa która mnie drażni to brak instalatora. Ludzie zakładają że skoro ktoś programuje to pewnie będzie też potrafił sobie skopiować alikację do jakiegoś tam folderu i używać. No ok, tylko że to chyba też wymaga czasu i jest nie wygodne ? Kolejny minus dla tego czegoś. Co mnie jeszcze drażni w tej aplikacji ? Została napisana w języku Java, a więc wymaga potężnego JDK (czyli kolejne setki MB śmieci na dysku i bynajmniej nie chodzi mi tutaj o miejsce na dysku bo zakupiłem ostatnio 500 GB HDD). Uruchamia się powoooli, interfejs się ładuje, pokazuje pasek postępu.. W normalnych aplikacjach nie do pomyślenia. Jak może się interfejs ładować ? W normalnej aplikacji napisane w C++ i Qt to zajęłoby ułamki sekund. Ale nie w Java. Tutaj musi być pasek postępu dla ładowania interfejsu. Żałosne. Co jeszcze mi nie pasuje w tym środowisku ? Jak już wspomniałem, konfiguracja. Żeby cokolwiek zbudować skompilować zlinkować trzeba przekopać się przez tyle opcji że bania mała. No.. jak już ktoś sobie skonfigurował to całe nie wiadomo co, to wtedy może *budować*.

Jeszcze takie spostrzeżenie na koniec, jako początkujący adept tego *świetnego* środowiska, chciałem otworzyć pewien projekt. Co się ukazało moim oczom :

i bądź tu mądry, otwórz projekt. Właśnie dlatego nie znoszę tej aplikacji. Kompletny brak intuicyjności w obsłudze. Wszystko porobili po swojemu olewając istniejące konwencje w tworzeniu oprogramowania. Wszystko trzeba opanować od nowa.

I nasuwa się pytanie. Ludzie! Dlaczego tego używacie ? Przecież jest tyle świetnych środowisk programistycznych którym do pięt nie dorasta Eclipse, pozwolę sobie tutaj chociaż wymienić Code::Blocks (z którym praca to czysta przyjemnośc), Visual Studio czy Pelles C lub nawet C++ Builder..

Dodaj komentarz »

Brak komentarzy.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Skomentuj

